سلاطین خرد

فلسفه-سینما-جامعه شناسی-ادبیات و...

روبسپیر چیزی نبود جز دست ژان ژاک روسو

هاینریش هاینه

ژان ژاک روسو در 1712-1778در ژنو چشم به جهان گشود .زندگی او بسیار پر فراز نشیب بود به طوری که در 10سالگی پدرش از ژنو گریخت و او را به عموی بزرگش سپرد .اصلیت خانواده اش فرانسوی بود ولی بدلیل پروتستان بودن خانواده و از ترس کاتولیک های متعصب مجبور به ترک میهن خود و سکنی گزیدن در سویس شدن.در اواخر عمر نیز او به انگلیس  نزد دیوید هیوم پناه برد.

فلسفه او نه به پیچیدگی فلسفه هابز است و نه به روشن بینی فلسفه لاک.تنها اشتراک این سه همان قرارداد اجتماعی است اما بر خلاف هابز و لاک قرارداد اجتماعی روسو زاده غریزه انسانی است.برای شناخت فلسفه روسو کافی است غریزه و احساس انسانی را مورد توجه قرار داد تا به کل فلسفه او اشنا شد.او بر خلاف هم عصرانش به خصوص دیدرو و ولتر که به خرد انسانی پای می فشرد ند بر غریزه تاکید می کرد.

او حتی دلیل پیدایش جوامع را غریزه انسانی نه قرارداد اجتماعی می داند.ولی انجا ئیکه قوانین قرارداد اجتماعی به میان می اید روسو ساکت نمی نشیند و معتقد است "کسانی که قرار است از قانونی اطاعت کنند باید انرا نیز بوجود اورند".

او طرفدار سر سخت اموزش و پرورش بود و کتاب معروف او "امیل "نیز در همین رابطه است"امیل کودکی است که در جنگل رها شده".

کتاب معروف دیگر او "قرارداد اجتماعی "است.او مبنای قراردادرا در جامعه انسانی غریزه انسانها می داند و معتقد است که اگر وجدان افراد در جامعه جایگزین خرد شود بیشتر مشکلات انسانها حل خواهد شد.به همین دلیل او را طرفدار و حتی عاشق زندگی بدوی می نامند.یکی دیگر از ویژگیهای روسو را می توان تسلط کامل او بر اثار افلاطون دانست چنانکه سبک رومانتیسم او از کتاب مرد سیاسی افلاطون گرفته شده.

کارل پوپر در کتاب جامعه باز خود نه به ان شدت که به افلاطون و هگل می تازد بلکه کمی ملایم تر رومانتیسم روسو را زیانبار می داند(هر چند که پوپر از انجائیکه متاثر از مکتب وین است اصولا رومانتیسم را سوژه بی مصرف در اصول تاریخی می داند).

کتاب دیگر روسو "اعترافات "نام دارد و در انجا به روابط عاشقانه خود با مادام دو وارانس و سپردن 6فرزند خود به یتیم خانه می پردازد.مرگ او نیز مشکوک بود به اعتقاد خیلی ها او دست به خودکشی زده ولی روایت دیگر مبنی بر این است که وی بر اثر کهولت سن درگذشته.

در کل فلسفه او تاثیر مستقیم بر روشنگری نهاد و امروزه او را اولین نفری می دانند که اعتقاد به دموکراسی مستقیم داشته.

نوشته شده در سه شنبه سی و یکم فروردین 1389 ساعت 22:7 توسط امیر عباس کلیدری|


مطالب پيشين
» زنده رود ماندگار
» سحر خیز
» اندیشه
» مثل شب مثل شراب
» احمق
» احساس تکلیف
» ده نمکی ها=اهنگرانی ها
» اکادمی موسیقی جواد یساری
» بود
» رنج
قالب وبلاگ : پارس اسكين